Tuesday 5 February 2013

02 February 2013

02022002 - 02022013 ..11 tahun sudah..alhamdullilah..

ANR Cradle

Dan pada tahun 2010..02022010 lahirlah Rafiq Azril sebagai hadiah yang paling bermakna untuk kami di hari ulangtahun perkahwinan kami yg ke 8...meh aku nak cerita pengalaman melahirkan boboy dulu...

Due date sebenar 10 Feb 2010...dilahirkan dgn seberat 3.75kg secara normal pada pkl 10.50am di Pusat Rawatan Al-Islam Kg Baru (KBMC) dan telah disambut oleh Doktor Norlida, subuh tu perut aku dah rasa memulas2..tp aku tak layan sangat sbb nak buatkan breakfast utk abg adam nak ke sekolah (kata dah no 3 kan..dah blh agak sakitnya)..

Lepas mr. hubby hantar abg adam ke sekolah..dia tanya nak pg hospital ke..aku kata takyah lah..belum lagi kot..padahal sakit dah..dlm pkl 8.30am aku ckp kat mr hubby..jom lah pg hospital..kita hantar kakak dina pergi rumah kakak aku & bawak mak sekali lah pg hospital...

Lebih kurang 9.30am aku dah sampai hospital, lepas check bagai..doc kata dah bukak 3cm..terus masuk labour room dlm pkl 10am..dah mula berdebar dah jantung aku...dup dap dup dap..sakit dah mula kuat..aku rasa macam nak meneran..tp nurse kata belum lagi baru 7cm..Ya Allah!!!..sakitnya..mr hubby memang releks jer..sbb dia dah tahu bini dia ni memang senang bersalin...berdasarkan dari pengalaman dia yg sebelum nih..dia tengok jer memang lah senang kann..hishh!!

Tak sampai 1 jam duduk dlm labour room aku dah selamat melahirkan baby boy...phewww lega!! alhamdullilah semuanya berjalan lancar..tp tak dpt tgk sbb dia terus bawak pergi bilik lain utk dibersihkan dan di beri minum air zam-zam..pastu barulah aku dapat sentuh dan tengok..lama jugak lah aku berehat kat labour room tu..sampai 1.30pm baru dapat masuk wad..

Baby Rafiq fully BF sampai umurnya 6 bulan..after 6month baru lah dicampur susu lain + makan bubur..BF sampai umur 1 tahun 4 bulan jer..abang & kakak sampai lepas pantang jer :( sedihhh..
mula berjalan ketika umur 1 tahun..abg & kakak 10 bulan dah boleh jalan..

"RAFIQ AZRIL BIN MUHAMMAD RIZAL"
Baby Rafiq memang tak banyak ragam jaga dia..dia tak hisap puting..memang senang kalau baby nih menyusu badan..tak payah susah2 nak bawak bakul susu, air panas bagai..nak susu sumbat jer..hehehe
ingat lagi masa umur dia 2 1/2 bulan aku tinggalkan dia 3 hari 2 malam sbb ofis hantar secretary2 sumer pergi bercuti for secretary's week kat Kuantan...puas aku cuba mcm2 jenis susu untuk bagi dia sbb takut tak cukup nanti...tp dia taknak susu formula..mungkin masa dia dlm perut aku dah berniat yg kali ni aku nak bagi fully BF sampai umur dia 6 bulan kot...aku pun apalagi..mengepam lah semahunya..setiap 3 jam aku mengepam..pkl 12 mlm..3pagi..6 pagi..kat ofis lagi...alhamdullilah..ngam2 aku balik jer susu pun habis..masa kat kuantan tu pun aku mengepam jugak sbb takut nanti kering kan...

"stok susu kat rumah mak masa pergi Kuantan"

No comments:

Post a Comment